Over mij

Mijn naam is Simone Feenstra en ik sta sinds 2000 met veel plezier voor de klas. Ik heb ervaring opgedaan in verschillende groepen, waarbij groep 3 één van mijn favoriete groepen is. Handschriftonderwijs en handschriftontwikkeling hebben mijn interesse gewekt door een nauwe samenwerking met een fysiotherapeut aan mijn toenmalige basisschool in Gelderland. Door in 2020, met mijn gezin, weer terug te verhuizen naar Friesland heb ik de kans gegrepen om tijdelijk als invalleerkracht de scholen in mijn huidige omgeving te leren kennen. Hierdoor kwam ik steeds vaker in contact met slecht leesbare handschriften en leerkrachten die zich niet competent genoeg voelden om hier een verbetering in aan te kunnen brengen. Reden genoeg om vervolgens tijdens de opleiding Master Pedagogiek te Groningen hier verder onderzoek naar te doen. Centraal stond de verandering die tegenwoordig wordt opgemerkt in de motorische ontwikkeling van kleuters die gevolgen heeft voor het (voorbereidend) handschriftonderwijs en de voortgang naar groep 3.

Als leerkracht en pedagoog voel ik mij verantwoordelijk voor het aanleren van goed handschriftonderwijs. Naast juf aan de basisschool geef ik als gastdocent lessen handschriftonderwijs aan de Pabo.

De pedagogische gedachte die ik wil overbrengen is dat we ons moeten realiseren dat kinderen maar één keer goed de kans krijgen om hun handschrift te ontwikkelen. Beslissen om daar niet voldoende aandacht aan te besteden en genoegen te nemen met een minder leesbaar handschrift is in mijn ogen niet juist. Dan doe je het kind te kort met alle eventuele gevolgen van dien. Door het begeleiden & coachen van leerkrachten en/of teams en het geven van individuele hulp aan kinderen hoop ik dit te kunnen bewerkstelligen.

Specialisaties

Specialisaties:

 

  • WRITIC, Writing Readiness Inventory Tool In Context.

De WRITIC kan in de fase van het voorbereidend schrijven worden afgenomen bij kinderen uit groep 2 waarbij leerkrachten zich zorgen maken of de kinderen startklaar zijn voor het schrijfonderwijs in groep 3. Het beste tijdstip om de WRITIC af te nemen is vanaf februari/maart.

Dit gestandaardiseerde, betrouwbare assessment wordt afgenomen door een kindertherapeut of speciaal geschoolde leerkracht in de alledaagse klassensituatie.

 

  • SASS, Samen Aan de Slag met Schrijven.

De SASS groepsinterventie is bedoeld voor kinderen uit de groepen 3 en 4 met handschriftmoeilijkheden. Deze groepsinterventie vindt plaats in de klas. En kent een gestructureerde opbouw met 8 lessen voor groep 3 en 6 lessen voor groep 4. Samen met de kinderen worden individuele doelen vastgesteld die tijdens het volgen van het programma aan bod komen. De kindertherapeut of speciaal geschoolde leerkracht leidt de wekelijkse co-teaching sessie in de klas en de kinderen herhalen tweemaal per week zelfstandig de oefenstof. Het doel van deze groepsinterventie is dat kinderen weer snel kunnen aanhaken bij het handschriftniveau van de groep.

 

  • De Kleurles.

De Kleurles is een methodiek, ontwikkeld voor de leerkracht om in de klas te gebruiken, met als doel het verbeteren van de motorische uitvoering van pen- en papiertaken bij kinderen. Waardoor in groep 3 en hoger handschriftproblemen kunnen worden voorkomen. Aan de voorwaarden die hiervoor nodig zijn, wordt gewerkt door middel van de activiteit kleuren. De Kleurles is in het bijzonder geschikt voor kinderen van de onderbouw.

De Kleurlesspecialist geeft een voorbeeldles van een uur, dit is een praktische les afgewisseld met korte uitleg op kindniveau. De school heeft hierna de mogelijkheid om het kleurlespakket aan te schaffen, zie hiervoor www.dekleurles.com

 

Overige activiteiten:

  • Lid van het expertteam van SchrijvenNL.

SchrijvenNL bestaat uit een groep professionals uit verschillende disciplines die in hun dagelijks werk veel ervaring hebben en onderzoek doen op het gebied van kinderen met schrijfproblemen. SchrijvenNL heeft als doel betrouwbare, actuele kennis over te dragen aan professionals die werken met kinderen die leren schrijven. www.schrijvennl.nl

 

  • Lid van het Platform voor handschriftontwikkeling.

Het platform voor handschriftontwikkeling wordt gevormd door verschillende schrijfdeskundigen. Het platform is een overkoepelend aanspreekpunt en informatiepunt voor het handschrift in Nederland. www.handschriftontwikkeling.nl