Scholen/Leerkrachten


Algemene teamscholing

Doel: Opfrissen en/of uitbreiden van kennis rondom het handschriftonderwijs.

Duur: 2 uur.


Begeleiding in de groep

QuickScan

  • Ben jij leerkracht van groep 2? En wil jij weten welke kinderen de papier- en pentaken voldoende uitvoeren en welke kinderen meer ondersteuning nodig hebben bij het voorbereidend schrijven? Met de QuickScan voor groep 2 brengen we dit in beeld.
  • Geef jij les in de groepen 3 t/m 8? En wil jij meer grip op je groep voor wat betreft de leesbaarheid en de snelheid van het schrijven? En zou je daarnaast wat meer gerichte ondersteuning willen geven? Ook hier is de QuickScan een handig hulpmiddel om dit in kaart te brengen.
  • Voor groep 3 wordt geadviseerd de QuickScan af te nemen zodra alle letters zijn aangeleerd. Wil je eerder een screening doen neem dan even contact op om de mogelijkheden te bespreken.
  • De QuickScan wordt klassikaal afgenomen in ongeveer 20 minuten. Vervolgens vindt samen met de leerkracht een analyse plaats en worden verbeterdoelen opgesteld.

WRITIC, Writing Readiness Inventory Tool In Context.

  • Twijfel je als leerkracht van groep 2 bij een aantal kinderen of ze startklaar zijn voor het schrijfonderwijs in groep 3? Dan is het goed de WRITIC af te laten nemen. Het WRITIC-assessment is een valide en betrouwbaar meetinstrument, waar een advies uit volgt. Met de WRITIC kun je de schrijfvaardigheid voorspellen en zo nodig verbeteren met kindertherapie. Het heeft de voorkeur om dit af te nemen in de periode tussen januari en mei.

SASS, Samen Aan de Slag met Schrijven

  • Heb jij groep 3 en/of 4 en heb je kinderen met handschriftmoeilijkheden? Dan is de SASS groepsinterventie wellicht geschikt voor jou. De SASS groepsinterventie vindt plaats in de klas. En kent een gestructureerde opbouw met 8 lessen voor groep 3 en 6 lessen voor groep 4. Samen met de kinderen worden individuele doelen vastgesteld die tijdens het volgen van het programma aan bod komen. Ik kom bij je in de groep en leid de wekelijkse co-teaching sessie in de klas en de kinderen herhalen tweemaal per week zelfstandig de oefenstof. Het doel van deze groepsinterventie is dat kinderen weer snel kunnen aanhaken bij het handschriftniveau van de groep.

De Kleurles

  • Ben jij leerkracht in de onderbouw (groep 1 – 4) en wil jij een verbetering aanbrengen in de motorische uitvoering van pen- en papiertaken bij kinderen? Dan is De Kleurles erg geschikt, door De Kleurles kunnen in groep 3 en hoger handschriftproblemen worden voorkomen. Aan de voorwaarden die hiervoor nodig zijn, wordt gewerkt door middel van de activiteit kleuren. Als Kleurlesspecialist geef ik een voorbeeldles van een uur, dit is een praktische les afgewisseld met korte uitleg op kindniveau. Het geeft jou genoeg informatie om daarna zelfstandig aan de slag te gaan met De Kleurles. De school heeft hierna de mogelijkheid om het kleurlespakket aan te schaffen, zie hiervoor www.dekleurles.com

Individuele begeleiding

  • Mocht uit de analyse naar voren komen dat individuele begeleiding gewenst is, dan kunnen we in overleg met ouders individuele hulp op maat aanbieden op school.

Ouderavond

Ook is een algemene ouderavond voor de onderbouw mogelijk waarbij ouders/verzorgers in maximaal 45 minuten worden meegenomen in de (voorbereidende) handschriftontwikkeling. Er wordt belicht dat in de hedendaagse tijd minder spontane momenten zijn waarop de (fijne) motoriek wordt geoefend. Hierbij worden verschillende tips en handreikingen aan ouders/verzorgers gegeven.